Samaneh Rehyani
Skulptör
Samaneh Rehyani
Marmor, granit
Donerad av Erlandssonska konstfonden
Daryâ, 2024
När Samaneh Reyhani skapade skulpturen Daryâ inspirerades hon av Fränninge kyrka, landskapet och havet. Verkets
två skulpturer är gjorda i portugisisk marmor av sorten Pele de Tigre som kännetecknas av sina gråa och vita linjer.
Stenens böljande mönster reflekterar det omgivande landskapet och skulpturens former påminner om havets vågar eller flammande eldar.
Titeln kommer från ett persiskt namn som betyder just hav.
Konstnären ville ge skulpturen ett kvinnonamn eftersom Fränninge kyrka helgades åt Maria och sju kvinnliga helgon,
vars namn idag är bortglömda.
Samaneh Reyhani (född 1990 och bor i Kävlinge) arbetar med trä, textil och sten. Med inspiration från poesi
och naturen skapar hon verk som rymmer såväl skönhet och andlighet som smärta och sorg. Hon har studerat vid
Konsthögskolan i Malmö och Konsthögskolan i Teheran och har tidigare haft utställningar på bland annat Gävle
Konstcentrum, Kulturhuset Stockholm, Malmö Konstmuseum, Sjöbo Konsthall, Trelleborgs Museum och Uppsala Konstmuseum.
Hennes konstverk finns i flera konstsamlingar och hon har tidigare skapat
offentliga verk för exempelvis Helsingborgs stad, Sjöbo kommun, Uppsala kommun och MKB i Malmö.
Erlandssonska Konstfonden donerar sedan år 2008 offentlig konst till Vollsjö, Fränninge och Brandstad.
Stiftelsen grundades av en testamenterad gåva från distriktsveterinären Arnold Erlandsson (1888–1957)
och hans maka Mary. På Vollsjö kyrkogård, vid
Piratenmuseet och intill det gamla pumphuset finns fondens tidigare donerade verk